Vår församling

Bureå församling blev egen församling/pastorat 1922 och fick då sin första kyrkoherde. Församlingen består idag av  4441 invånare, varav 3464 st är kyrkotillhöriga. (Statistik från Matrikel för Svenska kyrkan 2014). Bureå är tätort och där ligger också kyrkan, kyrkogården och församlingsgården. I församlingen finns ett antal byar, varav de största är Yttervik, Örviken, Burvik, Nedre Bäck, Övre Bäck, Sjöbotten, Holmsvattnet, Sjön, Hjoggböle, Gamla Falmark och Östra falmark.

Församlingens andliga tradition har vuxit fram i den lågkyrkliga andan och läsarrörelsen. EFS har i många byar verksamhet i bönhusen och har idag ett nära samarbete med församlingen.  I Bureå finns också ett Pingstkapell och ekumeniskt samarbete, främst på sommaren, då Bureå församling, EFS och Pingstförsamlingen tillsammans anordnar tältmöten i hembygdsparken.

Huvudsakliga arbetsplatser inom församlingens geografiska område är kommunen (vård, skola omsorg), service (bank, butiker), industrier, egenföretagare (snickerier, verkstad, jordbruk) och även Skellefteå flygplats som ligger inom församlingen.

På vår hemsida kan du se och skaffa information om vår verksamhet. Välkommen!