Hoppa till huvudinnehåll

Dop

Att få barn är ett av livets stora mirakel. Det vill vi gärna fira tillsammans med er - välkommen till dop!

Stort grattis till er nya familjemedlem! Att få barn är för många ett av livets mest vidunderliga mirakel. Underbart, spännande och stundtals jobbigt på en och samma gång. En del föräldrar svävar på moln, andra grubblar över svåra frågor. Kommer jag verkligen att räcka till? Får jag inte sova mer än så här? Hur det än känns i början är ett nytt liv alltid något väldigt stort, att just denna lilla människa fått komma till världen.

Dopet har en större betydelse än vad vi förstår. Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj - den världsvida kyrkan. Dopet är ett löfte om att vad som än händer i livet kommer Gud alltid att finnas vid vår sida.

”Du vet väl om att du är värdefull
Att du är viktig här och nu
Att du är älskad för din egen skull
För ingen annan är som du.”
Sv Ps 791

Att låta döpa sitt barn i Svenska kyrkan kostar ingenting. Ni får också kostnadsfritt låna lokal i församlingsgården till dopkaffet. Möjlighet finns också att låna dopklänning.

Dopljuset är en påminnelse om Jesus som säger: “Jag är världens ljus”. Dopljuset som ni får med er hem efter dopet är lokalproducerat.

Församlingen bjuder även på en doptårta som är lokalproducerad! Mer information om hur det går till får ni när ni kontaktar expeditionen för bokning.

VILL DU VETA MER OM DOPET ELLER BOKA EN TID:
0910-70 80 60, må-to 10-12
burea.forsamling@svenskakyrkan.se

Du kan även anmäla intresse av dop via formuläret på denna sida.

DOPSAMTAL:

När en bokning är gjord tar prästen kontakt någon vecka före dopet för ett dopsamtal. Där kommer ni överens om vilka psalmer som ska sjungas, samt om någon till exempel vill läsa en bibeltext, be för barnet eller sjunga en sång.

Psalmer och musik

Vid dopen sjungs det oftast tre psalmer. Ibland är någon släkting eller annan med som sjunger solo eller spelar ett musikstycke. Här ges förslag på vanliga doppsalmer och psalmer som sjungs vid dop.

21  Måne och sol
768  Du omsluter mig
774  Som när ett barn kommer hem om kvällen
791  Du vet väl om att du är värdefull

Du kan ladda ned Bureå församlings dopinbjudan som en .pdf fil här!